Aplikacja Google sprawdzi czy warto inwestować w fotowoltaikę
Przewiń do artykułu
Menu

Powiedzieli mu, że nie może stać się posiadaczem instalacji fotowoltaicznej, bo jego dach przez zbyt małe nasłonecznienie się do tego nie nadaje. On zamiast posłuchać sceptycznych znajomych wpisał w przeglądarkę internetową adres Google Maps i zaczął się zastanawiać, jak na ich podstawie stworzyć duży, słoneczny rejestr gruntów.


Tak w skrócie można opisać genezę powstania „Project Sunroof” autorstwa jednego z inżynierów zatrudnionych w amerykańskim gigancie sektora IT - Google.

 

Aplikacja zamiast eksperta ds. PV

Strona ta pozwala użytkownikom na wpisanie swojego adresu, aby poprzez kombinację mapowania danych Google i danych promieniowania słonecznego obliczyć jakie są warunki słoneczne w danej lokalizacji, na danym dachu. Co więcej, aplikacja będzie pokazywać, jak wiele godzin słonecznych otrzymuje dana powierzchnia dachu rocznie, aby potem podać szacunkowo ile energii z odnawialnego źródła można uzyskać.


Obliczenia biorą pod uwagę: orientację dachu, zacienienia generowane przez drzewa i inne wysokie konstrukcje stałe oraz warunki atmosferyczne typowe dla danej lokalizacji.


fot. Google - Project Sunroof


Dodatkowo, użytkownik może wprowadzić średnią wartość rachunków za energię elektryczną, aby jeszcze lepiej skalkulować potencjalne oszczędności.

 

Lada chwila także w Europie

Obecnie projekt jest dopiero w początkowej fazie i aplikację mogą testować mieszkańcy Bostonu i San Francisco Bay Area (Fresno). Dlaczego te miasta? Zespół pracujący nad projektem pochodzi z Bostonu, a Google ma swoją siedzibę w Mountain View w SF Bay Area Fresno.


Jak zapewniają twórcy, już niedługo aplikacja może być dostępna w całych Stanach, a następnie uruchomiona zostanie szersza dystrybucja.


Nie jest jasne, jak dokładnie będą określane kąty pochylenia dachu czy powierzchnie i intensywność wystąpienia zacienienia. Specyfika projektu będzie zapewne wymagała jego sukcesywnego ulepszania, ale trzeba przyznać, że już sama idea jest więcej niż dobra. Nawet jeśli projekt nie dostarczy najbardziej dokładnych danych to branża PV może skorzystać na prostocie, szybkości, dostępności i świadomości szerszego grona odbiorców.


oprac. DM


Źródło: globenergia.pl 


banner-prosumenci

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl