Drzewo teoretyczne... część II
Przewiń do artykułu
Menu

Spróbujmy zatem świadomie potraktować drzewo jako obiekt abstrakcyjny, który nie musi mieć kompetencji i cech wyłącznie takich, jakie posiada drzewo empiryczne. Jednak im lepiej to teoretyczne drzewo odda obserwowaną naturę drzewa empirycznego, tym lepiej będziemy mogli zrozumieć mechanizmy wzrostu i rozwoju tego typu organizmów.

 

 

Zatem można powiedzieć, że będziemy poszukiwali pewnego modelu, który z jednej strony będzie się zachowywał w sposób podobny do tego, jaki obserwujemy w przypadku drzew, z drugiej strony będzie wskazywał na zjawiska, których nie dostrzegamy lub których w drzewach nie ma, choć teoretycznie są one możliwe. W konstruowaniu modelu drzewa zastosujemy dwa podejścia.

 

Pierwsze, klasyczne, polegać będzie na poszukiwaniu rozwiązań zgodnych z obserwacjami (faktami obserwacyjnymi). Będzie to rdzeń naszego modelu.

 

Drugie podejście, stosowane równolegle z pierwszym, polegać będzie na stworzeniu ontologicznego modelu drzewa, a więc takiego, który ujawniać będzie wszystkie rozwiązania dla danej grupy założeń.

 

Będą one wzajemnie się testowały, przy czym źródłem podstawowego zestawu założeń do modelu będzie zbiór obserwacji pozyskanych w oparciu o pierwsze stanowisko. W wyniku takiego podejścia powinniśmy uzyskać dwa rodzaje wyników w postaci wniosków dedukcyjnych: wnioski dedukcyjne ekstrapolujące (o charakterze ilościowym: więcej większe; procesy wzrostowe) oraz wnioski dedukcyjne transformujące (o charakterze jakościowym: inaczej, odmiennie; punkty, w których system lub jego elementy ulegają metamorfozie, procesy rozwojowe).

 

Celem tych poszukiwań jest opracowanie modelu w sposób całościowy i zintegrowany opisującego zjawiska wzrostowe i rozwojowe drzew.

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl