Elektryczny samolot Airbusa pokonuje kanał La Manche
Przewiń do artykułu
Menu

W ostatnich tygodniach uwagę fanów awiacji przykuwał Solar Impulse 2, którego celem jest okrążenie kuli ziemskiej wykorzystując wyłącznie energię słoneczną. Tymczasem mniej spektakularną, ale wciąż imponującą realizacją zajęli się technolodzy Airbus Group, których mały samolot, napędzany silnikiem elektrycznym, pokonał drogę powietrzną nad kanałem La Manche.


Przelot samolotu o nazwie E-Fan z brytyjskiej miejscowości Lydd do francuskiego Calais zajął niecałe 40 minut. Samolot pilotował Francuz Didier Esteyne. Trasa przelotu odzwierciedla trasę, którą w 1909 r. pokonał samolotem własnej konstrukcji jego rodak Louis Bleriot, dokonując pierwszego w historii lotnictwa przelotu nad kanałem La Manche.


E-Fan jest napędzany silnikiem o mocy 60 kW, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi około 10 metrów. Budowa elektrycznego samolotu zajęła Airbusowi – od momentu przygotowania koncepcji – zaledwie 18 miesięcy, a przed przelotem nad kanałem La Manche samolot wykonał około 100 testowych lotów.


Lot nad kanałem La Manche odbył się kilka dni po locie nad Pacyfikiem samolotu napędzanego wyłącznie energią słoneczną Solar Impulse. Po trwającym 5 dni locie z japońskiego miasta Nagoya, napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse wylądował w piątek na Hawajach, pokonując jak dotąd najtrudniejszy odcinek swojej podróży dookoła świata, podczas którego pilot nie miał możliwości dłuższego odpoczynku czy awaryjnego lądowania.


Lot, który wykonał Andre Borschberg, trwał dokładnie 117 godzin i 52 minuty. W tym czasie Szwajcar pokonał ok. 7,2 tys. km, a średnia prędkość przelotowa wyniosła 61,19 km/godz.


banner-prosumenci


Jak poinformowali właśnie organizatorzy lotu Solar Impulse dookoła świata, przed kolejnym odcinkiem trasy słonecznego samolotu – z Hawajów do Phoenix – nastąpi kilkumiesięczna przerwa, której powodem jest uszkodzenie baterii, w których Solar Impulse magazynuje energię elektryczną. Uszkodzenie baterii jest spowodowane ich przegrzaniem podczas lotu na Hawaje. Organizatorzy lotu podali, że części baterii nie da się naprawić i trzeba będzie je wymienić na nowe.


Inżynierowie pracujący przy misji Solar Impulse mają poszukać możliwość lepszego chłodzenia baterii podczas kolejnych odcinków lotu dookoła świata. Lot z Hawajów do Phoenix zaplanowano najwcześniej na kwiecień 2016 roku.


DM


Źródło: gramwzielone.pl

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl