Fotowoltaika tanieje. Od czego to zależy?
Przewiń do artykułu
Menu

Od 2009 r. ceny paneli fotowoltaicznych spadły nawet o 80 proc. Średnie ceny standardowych krystalicznych ogniw pv spadną w kolejnych 4 latach o dalsze 27 proc.  Będzie to dotyczyć również najnowszych i najbardziej wydajnych modułów.

 

Firma konsultingowa IHS szacuje, że w 2019 r. globalny potencjał instalacji fotowoltaicznych osiągnie 500 GW, a rocznie przybywać będzie około 64 GW takich systemów. Teraz na świecie funkcjonują elektrownie pv o łącznej mocy przekraczającej 180 GW. Dominującą technologią będą do końca bieżącej dekady panele krystaliczne, a udział ogniw cienkowarstwowych będzie stale maleć.

 

 

 

Z kolei zgodnie z najnowszym raportem GTM Research, globalny rynek paneli fotowoltaicznych rozwinie się na tyle, że w 2020 roku przeciętna cena instalacji będzie niższa o 40 proc. niż obecnie.  

 

W ostatnich kilku latach drastycznie spadły ceny krzemu, który jest zasadniczym komponentem budowy paneli fotowoltaicznych. W latach 70. cena 1 kg tego surowca wynosiła około 300 dolarów. Obecnie to mniej więcej 20 dolarów za kilogram. Na to zjawisko miało wpływ wprowadzenie do produkcji ogniw nowych maszyn, jak np. reaktorów fluidalnych, jak również optymalizacja kolejnych etapów produkcji.

 

Ponadto aż do 2000 roku rynek producentów surowca dla fotowoltaiki zdominowały firmy z Japonii i Korei Płd. oraz USA. Potem do gry weszli producenci z Europy i Chin, co spowodowało znaczące obniżki cen.

 

Gruntownej modernizacji został poddany również sam proces produkcji ogniw - zmianom uległo wytwarzanie wafli krzemowych, zwiększono wielkość walców w procesie Czochralskiego (technika otrzymywania monokryształów, opracowana w 1916 roku przez polskiego chemika Jana Czochralskieg)o i zaczęto efektywniej użytkować materiał. Usprawnieniu uległy procesy domieszkowania, a lepsze techniki laminacji pozwoliły na zbudowanie paneli odporniejszych na zmienne warunki atmosferyczne.

 

Sprawność ogniw wzrosła dzięki zastosowaniu czystszego krzemu, innemu ułożeniu elektrod pozwalającemu na efektywniejsze wykorzystanie elektronów, pokrywaniu paneli powłokami antyrefleksyjnymi. Wpływ na cenę ogniw pv  miała także powszechna automatyzacja produkcji i budowa coraz większych fabryk.

 

Obecnie na cenę paneli fotowoltaicznych ma wpływ 5 najistotniejszych czynników, do których należą:
•    cena krzemu
•    dojrzałość technologii
•    koszt badań i rozwoju
•    cena srebra
•    efekt skali

 

Nie bez znaczenia pozostają też wszelkiego rodzaju inicjatywy, w tym mechanizmy wsparcia, które dyktują sytuację na rynku, np. wprowadzanie taryf gwarantowanych FIT (feed-in-tariff), a także takie regulacje, jak wprowadzenie ceł antydumpingowych.

 

Warto jednak zwrócić uwagę na inne zjawisko mające związek z cenami fotowoltaiki w Europie i na świecie. We wspomnianym już raporcie GTM Reasearch znajdziemy informacje, że bilans instalacji pv zmienia swoją strukturę. W koszt montażu instalacji fotowoltaicznej należy bowiem wliczyć zarówno koszty sprzętu, jak i koszt usług - operacyjnych i serwisowych. Okazuje się, że w całkowitej cenie instalacji udział kosztu modułu staje się coraz niższy, natomiast ceny usług/serwisu spadają znacznie wolniej. GTM wskazuje, że w 2007 roku w Stanach Zjednoczonych koszty miękkie stanowiły 58 proc. kosztów instalacji. Obecnie jest to aż ok. 75 proc.

 

Eksperci GTM wskazują, że w zależności od miejsca geograficznego wartość miękkich (usługi, serwis) kosztów instalacji może jednak spaść od 39 do 64 proc. do roku 2020. Zmiany te wpłyną zarówno na rynek dachowych mikroinstalacji fotowoltaicznych, jak i dużych, przemysłowych farm słonecznych. Będzie to napędzało postęp na globalnym rynku fotowoltaicznym.


Ewa Grochowska


Źródła:

www.fotowoltaikainfo.pl
easysolar.pl
automatykab2b.pl
www.odnawialnezrodlaenergii.pl

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl