Indie wprowadzają pociągi wyposażone w panele fotowoltaiczne
Przewiń do artykułu
Menu

Wszechstronność wykorzystania paneli fotowoltaicznych powoli przestaje nas zaskakiwać, a kolejne doniesienia o zaadaptowaniu ogniw do ruchomości mało kogo zaskakują. Mamy jednak coś, co wyda się co najmniej intrygujące, zwłaszcza biorąc pod uwagę kryjące się za tym rozwiązaniem możliwości.

 

Nowym patronem energii solarnej w Indiach stała się tamtejsza spółka państwowa odpowiedzialna za transport kolejowy – Indian Railways.


Indie posiadają jedną z największych sieci kolejowych świata, eksploatując około 12000 składów, przewożących ponad 23 miliony pasażerów dziennie. To liczba niemal dorównująca całej populacji Australii.


Zapewnienie komunikacji tak wielu ludziom – poza transportem 3 milionów ton ładunków dziennie – wymaga jednak ogromnych ilości energii. W 2012 roku, dla przykładu, Indian Railway pochłonęło niemal 3 miliardy litrów oleju napędowego i 14 miliardów kilowatogodzin elektryczności!

 

Koszt pozyskania takich zasobów paliwa wywołuje istny zawrót głowy. Wynosi bowiem 296 miliardów rupii [hinduska jednostka monetarna – przyp.], co po przeliczeniu daje około 4,7 miliarda dolarów! Nic dziwnego, że z czasem kwota ta zaczęła mieć destrukcyjny wpływ na bilans płatniczy hinduskiego przewożnika.


Indyjski minister kolejnictwa, Suresh Prabhakar Prabhu, chce teraz, aby koleje zaczęły kontrolować swoje rozdymane wydatki na paliwa, zwłaszcza wobec rosnącej ilości pasażerów oraz koniecznego do ich przewozu taboru. Jego plan zakłada wdrożenie alternatywnych źródeł zasilania do napędzania składów.


Do 2020 roku celem Indian Railways jest zapewnienie co najmniej 10-procentowego udziału odnawialnych źródeł energii jako metody zaspokojenia potrzeb energetycznych w całkowitym bilansie przewoźnika. Pierwszym zadaniem strategicznym w tym ambitnym planie jest oświetlanie składów dzięki zamontowanym na dachach składów panelom fotowoltaicznym.


banner-prosumenci


Spółka testuje obecnie te rozwiązanie na pozbawionym standardowej instalacji prądu przemiennego ciągniku obsługującym pasażerów na trasie Rewari – Sitapur. Koszt instalacji paneli na jednym ciągniku, powołując się na analizy Economic Times, to niecałe 39 tys. rupii (6,1 tys. dolarów). Pozwoli to na oszczędność rzędu 12,4 tys. rupii (1,9 tys. dolarów) rocznie na każdym elemencie składu.

 

 

 

Firma produkująca składy, Integral Coach Factory, oraz Hinduski Instytut Naukowy Bengaluru (the Indian Institute of Science) będą sprawdzały doposażone w ogniwa pv w zmiennych warunkach pogodowych nadchodzących tygodni – twierdzi dziennik The Hindu. Poza wprowadzeniem innowacyjnej metody oświetlania, Indian Railways planuje budowę 200 farm fotowoltaicznych działających przy stacjach kolejowych. Część z nich zostanie zamontowana na budynkach biurowych.

 

Taki rodzaj inwestycji proekologicznych wywołał pogłoski, jakoby premier Indii, Narendra Modi, wprowadzała duży plan spopularyzowania alternatywnych metod pozyskiwania energii. Rząd Indii nie chce, aby ich kraj dłużej zajmował niechlubne, 3 miejsce (za Chinami i Stanami Zjednoczonymi) wśród największych światowych trucicieli dwutlenkiem węgla.


Potencjał fotowoltaiczny Indii to około 750 GW, stąd zachęty tamtejszego rządu wystosowywane w kierunku międzynarodowych przedsiębiorstw do zainwestowania 100 miliardów dolarów, niezbędnych do osiągnięcia celu jakim jest 100,000 MW do 2022 roku. To pięciokrotnie więcej niż wynosi obecny wolumen wyprodukowanej energii uzyskanej z promieniowania słonecznego w Indiach.


Premier Modi już teraz wprowadza kilka interesujących innowacji. Na przykład w Gujarat na zlecenie rządu panele solarne postawiono nad kanałami wodnymi, aby zminimalizować użytkowanie tamtejszych gruntów i ograniczyć ich nadmierne odparowywanie.


Choć napędzenie ogromnej sieci hinduskiej kolei może się okazać trudniejszą przeprawą, to na pewno jest to podróż, która prowadzi do dobrej destynacji.


Oprac. Dawid Marklowski


Artykuł został napisany na podstawie tekstu opublikowanego na łamach thegreenenergyblog.com. Oryginalna anglojęzyczna treść dostępna jest tutaj.

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl