Jak zasiać biznes i tego nie zepsuć?
Przewiń do artykułu
Menu

Masz świetny pomysł na biznes, nie masz natomiast pieniędzy na jego rozkręcenie – to bardzo często przeszkoda, o którą rozbijają się marzenia wielu początkujących przedsiębiorców. Okazuje się, że brak kapitału można jednak pokonać. Ważne, żeby wiedzieć, jak to zrobić. Podpowiedzi znalazły się w akcji pilotażowej przeprowadzonej przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w Bielsku-Białej.

 


Mowa o projekcie pod nazwą GReaC (Getting Ready for Capital), który jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.


O konieczności ustawicznego podnoszenia swoich kwalifikacji wie dzisiaj każdy, kto jest uczestnikiem rynku pracy. W przypadku biznesu, zwłaszcza takiego, który dopiero chce zaistnieć na mapie przedsiębiorczości, chodzi nie tylko o własne przekonanie do pomysłu, który chcemy wprowadzić w życie, ale także o znalezienie partnerów, mogących w tym pomóc. Jeśli nie masz pieniędzy, musisz przekonać tych, którzy je mają do podjęcia ryzyka i zaufania ci. Jakie to trudne – na własnej skórze poznali to właśnie uczestnicy GReaC.


Na czym polega projekt?


Zmierza on do dostosowania do potrzeb polskiego, belgijskiego i bułgarskiego rynku programu wsparcia potencjalnych przedsiębiorców, jak również rozwoju szkolenia zawodowego trenerów przedsiębiorczości we właściwym rozumieniu funkcjonowania rynku private equity, poprzez adaptację innowacyjnych ścieżek szkoleniowych, które zostały opracowane i przetestowane we Włoszech. Celem projektu jest więc poprawa jakości i atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego.


Sam wybór tak różnych krajów, do których projekt GReaC jest skierowany, nakazuje powiązanie włoskich rozwiązań z realiami każdego z trzech wymienionych narodowych rynków. To bowiem, co sprawdzi się w Belgii, może już budzić wątpliwości w Polsce, a w Bułgarii zostać całkiem odrzucone.


W toku międzynarodowej współpracy partnerzy z Polski, Bułgarii i Belgii adaptują sprawdzone za granicą we Włoszech pomysły pod kątem merytorycznym, językowym, kulturowym oraz testują je wśród nowych grup odbiorców.


Grupami objętymi projektem byli nie tylko przedsiębiorcy i autorzy innowacyjnych lub choćby tylko oryginalnych pomysłów biznesowych, start-upy, ale także trenerzy przedsiębiorczości, jak również przedstawiciele „kapitałów zasiewowych/zalążkowych” (tzw. seed capitals). Od umiejętności tych ostatnich zależy bardzo wiele, to oni bowiem są pierwszymi weryfikatorami atrakcyjności biznesowej prezentowanych pomysłów.


Akcja pilotażowa miała formę warsztatów, co pozwoliło w praktyce sprawdzić, na ile wyobrażenia o możliwościach rozwijania biznesowego pomysłu odpowiadają rzeczywistości. Podczas 3-dniowego szkolenia, uczestnicy warsztatów nauczyli się m. in. jak zweryfikować poziom gotowości swojego pomysłu na wejście inwestora, jakie są najistotniejsze, inwestycyjnie, aspekty biznes planu oraz jak, w praktyce, zaprezentować swój pomysł na biznes przed przedstawicielami kapitałów inwestycyjnych i trenerami biznesu.


Ocenie poddali się reprezentanci różnych środowisk. Był start-up mający pomysł na nowatorskie wykorzystanie powierzchni torebek spożywczych, przedsiębiorca pragnący opracować program komputerowy pozwalający ograniczyć straty i uszkodzenia towaru w magazynach. Był młody przedstawiciel branży informatycznej, zamierzający wykorzystać technologię druku 3D, do produkcji części zamiennych. W szkoleniu wziął udział także właściciel firmy, który chciałby rozwinąć platformę internetową ułatwiającą kontakty pomiędzy jego klientami.


Wszyscy oni prezentowali swoje pomysły przed komisją ekspertów, składających się z trenerów biznesu i przedstawicieli funduszy kapitałowych. Następnie ich wystąpienia były oceniane przez ekspertów i prezentowane ponownie, już po uwzględnieniu poprawek. Różnice były widoczne po kilku sekundach tak poprawionych prezentacji.

 

Celem akcji pilotażowej prowadzonej przez ARR S.A. w Bielsku-Białej był, więc:


• rozwój wiedzy o procesie identyfikacji słabości pomysłów biznesowych oraz ich niwelowanie;
• rozwój wiedzy z zakresu dopracowywania biznes-planu o wszystkie niezbędne, istotne informacje wymagane przez inwestorów;
• rozwój wiedzy nt. dostępnych źródeł finansowania, w tym kapitału zalążkowego oraz asysta przy identyfikacji i wyborze najbardziej adekwatnego w stosunku do pomysłu biznesowego;
• rozwój wiedzy o skutecznym wyborze potencjalnego inwestora.


To pierwsza, jak do tej pory, inicjatywa w Bielsku-Białej dająca możliwość spotkania w tym samym czasie przedsiębiorców, trenerów i inwestorów kapitałowych.

 

Regionalny Program szkoleniowy „Gotowości inwestycyjnej”, wdrażany poprzez Akcję Pilotażową, realizowany jest w ramach Projektu Getting Ready for Capital, sfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.


Strona projektu.

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl