W pierwszym kwartale tego roku uruchomiono przygraniczne polsko-niemieckie przedsięwzięcie, które ułatwi życie Polakom ze Słubic i Niemcom z Frankfurtu nad Odrą. Chodzi o wspólny system ciepłowniczy.
To pierwszy w Polsce, a trzeci w Europie transgraniczny projekt łączący systemy ciepłownicze sąsiadujących państw. Umowa pomiędzy SEC Słubice, należącym do Szczecińskiej Energetyki Cieplnej i Stadtwerke Frankfurt (Oder) na wzajemną sprzedaż ciepła i świadczenie usług przesyłania będzie obowiązywać przez 15 lat.
Prace nad tym projektem zaczęły się już w 2013 roku od podpisania listu intencyjnego pomiędzy samorządami obu miast w sprawie budowy wspólnego systemu ciepłowniczego. Kolejnym ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji było uzyskanie przez Słubice dofinansowania tego projektu z NFOŚiGW.
Sama budowa ciepłociągu trwała niespełna rok.
” |
Teraz ciepło z Niemiec w zimie dogrzeje Słubice, a latem ciepła woda z Polski popłynie do sąsiadów. Do tej pory SEC w tym przygranicznym mieście miała latem nadwyżki ciepła, a zimą pracowała na granicy wydajności i każda awaria groziła odcięciem ogrzewania dla mieszkańców. |
Słubiczanie nie musieli rozbudowywać swojej ciepłowni, a jedynie ją zmodernizować, co przyniosło spore oszczędności, z kolei firma z Frankfurtu nad Odrą przestanie tracić nadwyżki mocy cieplnej. Najwięcej zyskują jednak sami odbiorcy ciepła w obu miastach. Inwestycja prowadzi bowiem do dalszej stabilizacji cen, gdyż obie spółki będą mogły lepiej reagować na zmiany cen na rynku paliw.
Miasta chcą wymieniać rocznie 16 tysięcy megawatów ciepła. Koszty połączenia systemów wyniosły po niemieckiej stronie 2,8 mln euro, po polskiej ok. 400 tysięcy euro (1,4 mln zł). Linia ciepłociągu przebiega pod mostem łączącym Słubice i Frankfurt. Dotychczas powstały tylko dwa takie transgraniczne połączenia Niemiec - z Danią i z Austrią. Umowa o wzajemnych usługach została podpisana co prawda na 15 lat, ale już dzisiaj wiadomo, że po tym okresie będzie ona kontynuowana.
Wymiar finansowy tego pionierskiego polsko-niemieckiego projektu to nie wszystkie korzyści, jakie z niego płyną. - Równie ważna, jak obniżenie kosztów, jest dziś redukcja emisji dwutlenku węgla – powiedział dla Deutsche Welle Andrzej Ancygier, ekspert ds. energii w Hertie School of Governance w Berlinie.
Tłumaczy on, że ocena takich projektów zależy od tego, jak efektywnie będzie produkowana energia i jakie źródła zostaną zastąpione. Istotne jest, aby ekologiczne źródła energii, jak np. biomasa czy gaz, nie były zastępowane innymi, mniej efektywnymi, które są obciążeniem dla środowiska, takimi jak węgiel.
Projekt Słubic i Frankfurtu eksperci oceniają pozytywnie, gdyż opiera się on na wykorzystaniu tzw. kogeneracji, czyli jednoczesnego wytwarzania prądu i ciepła. Ciepło, które początkowo jest odpadem, używane jest do produkcji wody użytkowej.
Modernizacja ciepłowni SEC Słubice: czas realizacji projektu – 1,5 roku; koszt modernizacji - 5,2 mln zł, w tym 1,1 mln zł dofinansowania; moc cieplna zmodernizowanego źródła - 8 plus 6 MW = 14 MW.
Budowa magistrali łączącej systemy ciepłownicze: czas realizacji projektu – 6 miesięcy; koszt modernizacji – 1,4 mln zł; długość sieci – 624 m.
SEC to grupa firm ciepłowniczych należących do Szczecińskiej Energetyki Cieplnej, zlokalizowanych w Słubicach, Barlinku, Łobzie, Połczynie-Zdroju, Myśliborzu, Dębnie i Strzelcach Krajeńskich. Grupa zatrudnia blisko 450 pracowników, dostarcza ciepło do ponad 233 tys. mieszkańców regionu i osiąga przychody rzędu 250 mln zł.
Frankfurt Stadtwerke jest nowoczesną elektrociepłownią zlokalizowana we Frankfurcie nad Odrą, produkującą 220 tys. MWh ciepła rocznie.
Ewa Grochowska
Źródła:
- www.lubuskie.uw.gov.pl
- www.slubice24.pl
- www.strefabiznesu.gazetalubuska.pl
- www.chronmyklimat.pl
- energetyka.wnp.pl
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.