Sprzedawcy mają prawny obowiązek dostarczenia informacji o efektywności energetycznej urządzeń
Przewiń do artykułu
Menu

Sprzedawcy mają prawny obowiązek dostarczania konsumentom informacji odnośnie efektywności energetycznej urządzeń gospodarstwa domowego. Według badania przeprowadzonego przez organizacje konsumenckie i ekologiczne w ramach unijnego projektu MarketWatch nie zawsze tak jest.   


Badanie zostało przeprowadzone w 11 krajach pod koniec 2013 i na początku 2014 r. [1] i objęło 111 sklepów internetowych oraz 114 sklepów stacjonarnych.


Okazało się, że średnio 62 procent produktów sprzedawanych przez internet miało brakujące lub niepoprawnie prezentowane informacje z etykiety energetycznej. W Polsce wskaźnik ten wyniósł 71 procent. Najczęstszym problemem było przedstawianie danych w niewłaściwej kolejności, co może skutkować brakiem zrozumienia informacji przez konsumentów.


Ważne jest również podejście sądów do tego typu spraw. Dwa duże sklepy internetowe Amazon i eBay usłyszały już wyroki w odniesieniu do konieczności wyświetlania etykiet energetycznych w internecie [2].


Frances Downy, koordynator projektu MarketWatch, powiedziała: “To zachęcające, że większość sprzedawców detalicznych prezentuje informacje nt. efektywności energetycznej produktów. Pomaga to kupującym przebrnąć przez skomplikowany dla nich obszar. Największą przeszkodą dla zrozumienia, jak bardzo energooszczędne jest urządzenie, jest bowiem brak, lub niewłaściwe prezentowanie tego typu informacji. Nagrodą za podjęcie przez konsumentów właściwej decyzji i wybór efektywnych urządzeń są niższe rachunki za energię, a także zmniejszenia uzależnienia społeczeństwa od importu paliw.” Poza tym, każdy z nas ma prawo do rzetelnej informacji, a brak etykiety nie ułatwia podjęcia decyzji o zakupie, która w przyszłości skutkuje kosztami ponoszonymi na użytkowanie urządzenia. Jeżeli w sklepie brakuje etykiety – upominajmy się o nią u sprzedawcy!


Sprzedawcy w sklepach stacjonarnych wydają się być w lepszej sytuacji – średnio 11 procent produktów nie miało etykiety energetycznej; w Polsce 25 procent. Oznacza to poprawę wyników w odniesieniu do poprzednich lat. Najbardziej problematyczne były telewizory i klimatyzatory. To właśnie one najczęściej nie miały naklejonej przez sprzedawcę etykiety. Najlepiej oznakowane były lodówki, zmywarki i pralki.


W ramach projektu MarketWatch współpracujemy z detalistami i sprawdzamy, w jaki sposób wykonują nałożone na nich obowiązki. Nasze ustalenia chcemy przekazać władzom krajowym, uprawnionym do podejmowania działań na mocy dyrektywy w sprawie etykietowania energetycznego. Już w grudniu br. następna runda badania.


Przypisy
[1] Raport do pobrania na stronie MarketWatch
[2] Zobacz informację o eBay oraz o Amazon

 

Więcej informacji: www.market-watch.pl , www.ecogator.fewe.pl , www.topten.info.pl.    

 

co-funded-iee-horiz en

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl