Styropian – niezastąpiony w ociepleniach. Jaki i do czego?
Przewiń do artykułu
Menu

Choć wełna mineralna mocno depcze mu po piętach, to jeszcze długo styropian będzie królem ociepleń – tak w domach nowo budowanych, jak i tych, które poddawane są termomodernizacji. Jak go sprawdzić i mieć pewność, że to, co czytamy na opakowaniu, jest zgodne z tym, co w środku? Jaki rodzaj styropianu nadaje się do konkretnego zastosowania? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.

Każda paczka zawierająca styropianowe płyty ma oznaczenia, które od razu określają zastosowanie produktu w konkretnym miejscu domu, tak budowanego, jak i modernizowanego. Jak czytać te oznaczenia?


Współczynnik przewodzenia ciepła, czyli lambda

Styropian to materiał, którego głównym zadaniem w domu ma być ograniczenie ucieczki ciepła, najbardziej przez ściany zewnętrzne, ale to nie jedyna droga wychładzania się budynku. Im lambda (λ) niższa, tym straty ciepła mniejsze. Dlatego też czasem warto kupić styropian do dociepleń o mniejszej grubości płyt, ale niższej lambdzie, będzie działał efektywniej.

Chociaż wartość tego współczynnika jest niewielkim ułamkiem, zwykle w granicach 0,030–0,044 W/(m·K), to jednak różnic nie należy lekceważyć. Sięgają one przecież 30 proc. i taka też jest różnica strat ciepła przez gotową przegrodę.

Lepszy termoizolacyjnie styropian warto ułożyć tam, gdzie ocieplenie musi mieć ograniczoną grubość, np. na kasetach rolet zewnętrznych. Z kolei większa grubość ocieplenia jest zaletą przy podłogach na gruncie, w których trzeba wypełnić przestrzeń od dna wykopu do poziomu posadzki.

Styropianu o najwyższym współczynniku lambda – powyżej 0,040 W/(m·K) w ogóle nie należy kupować, bo zazwyczaj jest on złej jakości, nie będzie dobrze izolował, w dodatku jest mało odporny ściskanie i uszkodzenia mechaniczne.


 

Przeczytaj także: Termomodernizacja – wystrzegaj się tych błędów!

 


Wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie

Kolejnym ważnym współczynnikiem mówiącym o jakości styropianu i jego możliwym zastosowaniu jest wytrzymałość na ściskanie przy 10 proc. odkształceniu względnym – CS(10). O czym on informuje? O sile nacisku, jaka jest potrzebna, żeby sprasować płytę o 10 proc. jej grubości (np. ze 100 do 90 cm).

Ten parametr jest najważniejszy przy układaniu izolacji podłogi na gruncie i dachów płaskich, bo siły nacisku działające na styropianowe płyty są bardzo duże. CS(10) dla podłóg na gruncie i dachów płaskich powinien wynosić nie mniej niż 80 kPa. W garażach może być wymagany nawet wyższy.

Następnym wskaźnikiem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest wytrzymałość na rozciąganie prostopadłe do powierzchni czołowej płyty TR. Ten parametr jest istotny dla najpopularniejszego w Polsce systemu dociepleń - do ocieplenia ścian dwuwarstwowych metodą lekką mokrą. Dla ocieplania fasady domu najlepiej używać styropianu, którego TR wynosi 100, a już na pewno nie mniej niż 80. Obecnie materiał o takich parametrach stosowany jest także na podłogi.


Co powinieneś sprawdzić?

Lambda, CS(10) i TR to trzy główne parametry określające zastosowanie styropianu do izolacji poszczególnych elementów domu. Zwykle zresztą producenci sami opisują przeznaczenie produktu, ale wiemy, że budynki stawia się w różnych lokalizacjach (klimat, np. srogie zimy), różnej technologii i klasie energetycznej. Z tego względu nie zawsze to, co zaleca producent, zgodne jest z oczekiwaniem inwestora. Najważniejsze są te wytyczne, które zawiera projekt budowlany domu i co zapisał w nim konstruktor.

Jest jeszcze coś, co warto sprawdzić, niezależnie od tego, czy kupujemy styropian sami i budujemy metodą gospodarczą, czy też zatrudniamy specjalistyczną firmę. Chodzi o organoleptyczną ocenę produktu.

Na co zwrócić uwagę? Styropian nie powinien pylić ani zbyt łatwo się kruszyć. Po rozerwaniu kawałka,przynajmniej 1/3 granulek też powinna ulec rozerwaniu. Jeżeli tylko się wykruszają, najpewniej mamy do czynienia z wyrobem niskiej jakości.

Należy zważyć każdą kupowaną paczkę styropianu, a wagę porównać z odpowiednią tabelą przeliczeniową. Wraz ze wzrostem gęstości styropianu poprawia się jego wytrzymałość oraz izolacyjność cieplna, ale większa gęstość oznacza zużycie większej ilości polistyrenu przy produkcji.

Zdarzają się, niestety, fałszerstwa - styropian o mniejszej gęstości i gorszych parametrach sprzedawany jest jako lepszy. Zważenie paczki pozwala to wykryć. Poza tym, jak zwykle, działa tu zasada sprawdzonego na rynku producenta i takiegoż sprzedawcy. Kupowanie w firmie „kogucik” nie jest dobrą opcją.


 

Przeczytaj także: Efekty kompleksowej termomodernizacji domu jednorodzinnego – studium przypadku

 


Zapamiętaj!

W zależności od zastosowania niektóre parametry płyt styropianowych jest ważniejsze, a niektóre mniej. Kiedy i na co zwracać uwagę przy wyborze styropianu?

  • na fasadę – najważniejsza jest lambda, czyli współczynnik przewodzenia ciepła. Jego wartość musi być podana w projekcie budowlanym, podobnie jak grubość warstwy, którą należy ułożyć. Bardzo ważna jest także wytrzymałość na rozciąganie, bo chodzi o to, żeby na styropianie utrzymał się tynk.
  • na fundamenty – zwracamy uwagę na nasiąkliwość, wyrażoną współczynnikiem WL(T) i cyframi z przedziału od 0,7 do 5 (nasiąkliwość materiału w proc.). Im ta wartość niższa, tym materiał mniej nasiąkliwy. Producenci polecają do tego zastosowania styropiany hydrofobowe.
  • na ściany podziemne i podłogi na gruncie – w tym przypadku najważniejsza jest wytrzymałość styropianu na ściskanie. Konieczną wartość oblicza konstruktor domu w projekcie budowlanym.
  • na dach – tutaj najważniejszy jest współczynnik lambda i wytrzymałość styropianu na nacisk oraz zginanie (parametr BS).

Więcej o styropianie pisaliśmy także w artykule pt. "Co należy wiedzieć o styropianie?", dla poszerzenia wiedzy polecamy jego lekturę.

Ewa Grochowska

Dodatkowe źródła:

Grafika:

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl