VIP-owisko - oszczędzaj, gdy "wyłanczasz"
Przewiń do artykułu
Menu

Badania TNS OBOP – największego w Polsce ośrodka badania opinii,  pokazały, że aż 32 proc. Polaków nie oszczędza energii. Z braku nawyku i z braku wiedzy.

 

 

Dlatego najnowsza kampania społeczna Ministerstwa Środowiska, nazwana „Wyłączamy prąd. Włączamy oszczędzanie”, ma zachęcić do racjonalnego zużycia energii, a przez to ochrony środowiska i klimatu.

Ilość energii wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe, przez emisję szkodliwych substancji powstających przy jej wytwarzaniu, wpływa na stan środowiska naturalnego i przyczynia się również do postępujących zmian klimatu.

 

- Oszczędzanie, do którego zachęcamy, to właśnie pozbywanie się drobnych, zupełnie niepotrzebnych wydatków, które łącznie stworzą duży efekt. W ten sposób, w skali roku możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych. Szczególnie w dzisiejszych czasach taka suma może robić wrażenie. Warto także zaznaczyć, że to co dobre dla naszych kieszeni, jest też dobre dla środowiska i naszego zdrowia. Zużywając mniej energii, potrzebujemy mniej surowców, które musimy spalić w celu jej wytworzenia, emitując przy tym mniej szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych. – twierdzi Marcin Korolec, minister środowiska.

 

Od rzemyczka do koniczka

 

Energię możemy oszczędzać w domu na wiele sposobów. Przykład? Wymiana standardowego oświetlenia o mocy 100W na jedną świetlówkę energooszczędną o mocy 20W daje roczne oszczędności w wysokości ok. 40 zł. To nie wszystko. W ten sposób zmniejszymy w ciągu roku emisję CO2 o 88 kilogramów. Do neutralizacji takiej ilości dwutlenku węgla, potrzeba aż 17 drzew.

 

Zakładając, że mamy w domu 10 urządzeń z funkcją stand by, wyłączając je ze stanu czuwania, możemy zaoszczędzić w ciągu roku nawet 300 zł. Biorąc pod uwagę ilość sprzętów elektrycznych w naszych mieszkaniach, już na podstawie tych dwóch przykładów widać, jak wiele możemy zyskać, nie wkładając w to żadnego wysiłku. A do tego dochodzi jeszcze oszczędzanie energii cieplnej, czyli np. przykręcanie termostatów na kaloryferach, czy gotowanie pod przykryciem.

 

W ramach kampanii Ministerstwa Środowiska, w największych ogólnopolskich stacjach telewizyjnych emitowane są humorystyczne spoty, zachęcające do oszczędzania energii. Swoim autorytetem wsparli je profesorowie Jerzy Bralczyk oraz Zbigniew Lew-Starowicz. Pomysł spotów telewizyjnych odnosi się do kontekstu sporów językowych oraz relacji między ludźmi. Stąd udział autorytetów, profesorów, którzy komentują zachowania występujących par.

 

Oszczędni profesorowie

 

- W tej kampanii wziąłem udział wcale nie z merkantylnego powodu – powiedział prof. Jerzy Bralczyk – a z poczucia powinności obywatelskiej. Na co dzień widzę, ile marnuje się energii elektrycznej, bo nie jeżdżę samochodem, a głównie chodzę i przemieszczam się komunikacją publiczną. A to latarnie palą się w biały dzień, a to światło świeci się w wielu pomieszczeniach użyteczności publicznej mimo, że nikogo nie ma w środku. Dużo czytam i piszę i bardzo sobie cenię światło dzienne. Lampę włączam w ostateczności i zawsze gaszę za sobą światło. Dodam jeszcze, że selekcjonuję śmieci i nigdy nie zanieczyszczam środowiska. Tak mnie wychowano. Chciałbym, żeby wszyscy tak robili. Poza tym bardzo się lubię z doktorem Starowiczem i była to dla mnie przyjemność wystąpić z nim w tych spotach. Popularność, którą zdobyłem, też nie jest do przecenienia.

 

Wkrótce powstanie strona internetowa, na której będzie można m.in. znaleźć porady inspirujące do oszczędzania energii. Uruchomione zostaną również fan pages na portalach Facebook oraz Pinterest. Akcja jest finansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Grażyna Kurowska

 

 

 

 

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl