Większość z nas kojarzy samochody elektryczne jako wynalazek XXI wiekiem i pytani o najstarszy pojazd napędzany prądem wskazalibyśmy w najlepszym razie model pochodzący sprzed kilku lat. Tymczasem pierwsze próby skonstruowania zero-emisyjnego silnika miały miejsce dziesiątki lat temu, a o elektrowozie usłyszano już w latach 50. ubiegłego wieku.
O tym fakcie przypomniała organizacja Audi Tradition prezentując kolejny, niezwykły nabytek do swojej kolekcji historycznych pojazdów. To DKW Elektro-Wagen, elektryczny samochód z roku 1956.
W latach 1955 – 1962 Auto Union GmbH produkowało w Ingolstadt samochody DKW Schnellaster. Około stu zbudowanych tam egzemplarzy było pojazdami elektrycznymi, przeznaczonymi głównie dla dostawców energii, zakładów komunalnych i wytwórców akumulatorów.
Elektryczny samochód dostawczy, który po odrestaurowaniu powrócił do domu jest eksponatem szczególnym: ten mały bus był używany kiedyś na Wangerooge (wyspie na Morzu Północnym – red.), po której nie mogą poruszać się pojazdy z silnikami spalinowymi.
fot. dziennik.pl
Spalinowa wersja DKW Schnellaster wyposażona była w silnik dwusuwowy, natomiast Elektro-Wagen posiadał silnik elektryczny o mocy pięciu kilowatów. Umieszczone w dwóch skrzyniach po bokach pojazdu akumulatory ołowiowe miały napięcie 80 Volt i pojemność 200 amperogodzin.
Umożliwiało to pokonanie trasy o długości 80 km. Ze względu na maksymalną prędkość 40 km/h, pojazd nadawał się idealnie do wykorzystania na krótkich, miejskich odcinkach.
Do dzisiaj zachowały się jedynie dwa z około stu takich elektrycznych samochodów. Egzemplarz zaprezentowany obecnie przez Audi Tradition był przez kilka lat pieczołowicie restaurowany. Przeszedł badania techniczne TÜV i teraz ponownie może poruszać się po drogach publicznych.
DM
Źródło: oze.gep.com.pl
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.