Przeprowadzone badanie online, w którym wzięli udział konsumenci, pozwoliło na sprawdzenie postrzegania etykiety energetycznej w krajach europejskich. Testowano w nim poziom zrozumienia etykiet oraz zebrano reakcje konsumentów na ich nowy wygląd.
Badanie przeprowadzone przez The London Economics ujawniło kilka interesujących faktów, z których warto przytoczyć:
1. Niezależnie od formatu etykiety, ponad 90% konsumentów zauważa, które produkty na rynku są najlepsze.
2. Konsumenci są gotowi zapłacić więcej za bardziej energooszczędne produkty, celem „osiągnięcia oszczędności na rachunku za energię” (80%), a także celem „zmniejszenia wpływu na środowisko” (14%).
Uderzająca jest także rola, jaką odgrywa etykieta w momencie podejmowania decyzji o zakupie. Dla wszystkich kategorii urządzeń AGD oraz dla oświetlenia, klasa energetyczna jest drugim czynnikiem branym przez konsumentów pod uwagę, zaraz po cenie produktu, ale przed jego marką. Tylko dla telewizorów klasa energetyczna uplasowała się tuż za marką i ceną. Jeśli zaś chodzi o rzeczywisty zakup produktu to w efektywność energetyczna jest na pierwszym miejscu. Inaczej jest jedynie w kategorii telewizory i suszarki bębnowe.
{gallery}1408{/gallery}
Dlaczego jest to dobra wiadomość?
Konsumenci zwracają uwagę na etykietę i jej ufają. Tym samym, potwierdza się jej wpływ na wprowadzanie innowacji przez producentów i dążenie rynku w kierunku produktów energooszczędnych. Uzasadnia to pozycję etykiety, jako kluczowego instrumentu polityki energetycznej i zasadność jej rozwoju celem zapewnienia dalszych potencjalnych oszczędności.
Krótka ściąga: jak czytać etykiety energetyczne?
Urządzenia, które z mocy prawa muszą być opatrzone etykietą energetyczną:
- Lodówki i zamrażarki
- Pralki i suszarki
- Suszarki
- Zmywarki
- Piekarniki elektryczne
- Telewizory
- Klimatyzatory
- Lampy do użytku domowego
- Szafki do przechowywania win
- Odkurzacze.
Więcej informacji: www.market-watch.pl , www.ecogator.fewe.pl , www.topten.info.pl.
Poniżej prezentujemy krótki przegląd etykiet energetycznych wraz z opisem:
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.