Hybrydowe autobusy na Śląsku
Przewiń do artykułu
Menu

Volvo 7900 Euro 6 i trzy Volvo 7700 Euro 5, w barwach kojarzących się z przyrodą i czystym, ekologicznym środowiskiem, wyjechały na ulice Tarnowskich Gór. 

 

To pierwsze autobusy hybrydowe Volvo z fabryki we Wrocławiu zakupione na polskim rynku.

 

Jak działa hybryda?

 

W autobusach hybrydowych energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa. 

 

Silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłacha pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.

 

Jest ciszej, a przechodnie i osoby oczekujące na przystanku nie muszą wdychać spalin. Jeśli chodzi o ich emisję - nowe autobusy są niezwykle ekologiczne. To komfort dla kierowców poruszających się za tymi pojazdami i wszystkich mieszkańców miasta.

 

tg-volvo resize

 

Bilans zysków i strat

 

Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39 proc. mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.

 

- Pod koniec XVIII wieku Tarnowskie Góry wiodły prym sprowadzając do miasta maszyna parową, dziś jesteśmy pierwsi w nieco innej dziedzinie – komentował pojawienie się w mieście pojazdów Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór.

 

Dlaczego więc tak niewiele podobnych pojazdów porusza się po polskich drogach? Odstraszająca może być cena tych pojazdów wynosząca 2 miliony złotych za jeden autobus.

 

- Ekologii nie można mierzyć pieniędzmi. To są niewymierne oszczędności, przede wszystkim dla środowiska i dla społeczeństwa – przekonywał dziennikarzy Grzegorz Wystemp, prezes zarządu PKM Świerklaniec.

 

W ostatnich latach komunikacja w Tarnowskich Górach przeszła poważną zmianę. Na nowym dworcu autobusowym wykorzystano odnawialne źródła energii - kolektory słoneczne ogrzewają ciepłą wodę użytkową. Stary tabor wymieniono na nowoczesny, spełniający normy Euro 5. Inwestując w autobusy hybrydowe miasto stawia kropkę nad „i".

 

 

 

Dlaczego Volvo?

 

Od 2011 roku przeprowadzono liczne prezentacje i testy autobusu hybrydowego Volvo w polskich miastach, m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tarnobrzegu, Białymstoku, Siedlcach, Gliwicach, Warszawie, Olsztynie, Gdyni, Szczecinie, Opolu, Łomży, Ełku, Bielsku-Białej, Krakowie, Elblągu, Trójmieście, Inowrocławiu, Jarocinie, Kędzierzynie i Jeleniej Górze. Od stycznia 2014 roku autobus hybrydowy Volvo jeździ na regularnej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MPK Wrocław.

 

 

Fakty: Volvo 7900 Hybrid Euro 6

 

• Spalanie paliwa niższe aż o 39 proc. w porównaniu z równoważnym autobusem z

napędem diesla.

• Emisje spalin niższe o 40-50 proc..

• Cicha eksploatacja bez produkcji spalin na przystankach.

• Pojazd zasilany elektrycznie/olejem napędowym lub biodieslem.

• Wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory i mały silnik diesla.

• Silnik diesla spełnia nowe normy europejskie Euro 6 dotyczące emisji.

• System napędowy to hybryda równoległa, co oznacza, że silnik diesla i silnik

elektryczny mogą być wykorzystywane niezależnie od siebie.

• Akumulatory są ładowane energią generowaną podczas hamowania pojazdu.

• Silnik elektryczny jest wykorzystywany głównie do przyśpieszania od zera to 15-20

km/h.

• Sprzedaż elektrycznych autobusów hybrydowych Volvo przekroczyła już 1350

sztuk, które trafiły do ponad 20 krajów na świecie.

 

Seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się w 2010 roku we Wrocławiu. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1350 hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Tym samym Volvo zyskało pozycję lidera, jeśli chodzi o zastosowanie technologii hybrydowej w autobusach w Europie.

 

Krzysztof Turzański

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl