Volvo 7900 Euro 6 i trzy Volvo 7700 Euro 5, w barwach kojarzących się z przyrodą i czystym, ekologicznym środowiskiem, wyjechały na ulice Tarnowskich Gór.
To pierwsze autobusy hybrydowe Volvo z fabryki we Wrocławiu zakupione na polskim rynku.
W autobusach hybrydowych energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa.
Silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.
Jest ciszej, a przechodnie i osoby oczekujące na przystanku nie muszą wdychać spalin. Jeśli chodzi o ich emisję - nowe autobusy są niezwykle ekologiczne. To komfort dla kierowców poruszających się za tymi pojazdami i wszystkich mieszkańców miasta.
Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39 proc. mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.
- Pod koniec XVIII wieku Tarnowskie Góry wiodły prym sprowadzając do miasta maszyna parową, dziś jesteśmy pierwsi w nieco innej dziedzinie – komentował pojawienie się w mieście pojazdów Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór.
Dlaczego więc tak niewiele podobnych pojazdów porusza się po polskich drogach? Odstraszająca może być cena tych pojazdów wynosząca 2 miliony złotych za jeden autobus.
- Ekologii nie można mierzyć pieniędzmi. To są niewymierne oszczędności, przede wszystkim dla środowiska i dla społeczeństwa – przekonywał dziennikarzy Grzegorz Wystemp, prezes zarządu PKM Świerklaniec.
W ostatnich latach komunikacja w Tarnowskich Górach przeszła poważną zmianę. Na nowym dworcu autobusowym wykorzystano odnawialne źródła energii - kolektory słoneczne ogrzewają ciepłą wodę użytkową. Stary tabor wymieniono na nowoczesny, spełniający normy Euro 5. Inwestując w autobusy hybrydowe miasto stawia kropkę nad „i".
Od 2011 roku przeprowadzono liczne prezentacje i testy autobusu hybrydowego Volvo w polskich miastach, m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tarnobrzegu, Białymstoku, Siedlcach, Gliwicach, Warszawie, Olsztynie, Gdyni, Szczecinie, Opolu, Łomży, Ełku, Bielsku-Białej, Krakowie, Elblągu, Trójmieście, Inowrocławiu, Jarocinie, Kędzierzynie i Jeleniej Górze. Od stycznia 2014 roku autobus hybrydowy Volvo jeździ na regularnej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MPK Wrocław.
” |
Fakty: Volvo 7900 Hybrid Euro 6
• Spalanie paliwa niższe aż o 39 proc. w porównaniu z równoważnym autobusem z napędem diesla. • Emisje spalin niższe o 40-50 proc.. • Cicha eksploatacja bez produkcji spalin na przystankach. • Pojazd zasilany elektrycznie/olejem napędowym lub biodieslem. • Wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory i mały silnik diesla. • Silnik diesla spełnia nowe normy europejskie Euro 6 dotyczące emisji. • System napędowy to hybryda równoległa, co oznacza, że silnik diesla i silnik elektryczny mogą być wykorzystywane niezależnie od siebie. • Akumulatory są ładowane energią generowaną podczas hamowania pojazdu. • Silnik elektryczny jest wykorzystywany głównie do przyśpieszania od zera to 15-20 km/h. • Sprzedaż elektrycznych autobusów hybrydowych Volvo przekroczyła już 1350 sztuk, które trafiły do ponad 20 krajów na świecie. |
Seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się w 2010 roku we Wrocławiu. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1350 hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Tym samym Volvo zyskało pozycję lidera, jeśli chodzi o zastosowanie technologii hybrydowej w autobusach w Europie.
Krzysztof Turzański
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.