Jak lepiej sprzedać fotowoltaikę?
Przewiń do artykułu
Menu

Walka o klienta, spora konkurencja i niepewna przyszłość sektora OZE w Polsce sprawiają, że sprzedaż instalacji PV jest trudna. W kontaktach z klientami warto pamiętać o kilku zasadach i nie popełniać podstawowych błędów.

 

1. Firma istnieje w sieci

Świadomi i nowocześni klienci, a to oni głównie wybierają instalacje energii odnawialnej, zaglądają do internetu, to ich pierwszy krok w poszukiwaniu wykonawcy. Nawet jeśli wykonawca może pochwalić się usługami na najwyższym poziomie i szczyci się opiniami zadowolonych klientów, nie dotrze do szerokiego grona odbiorców, jeśli nie posiada strony internetowej. Obecność w sieci nie musi wymagać ogromnych nakładów finansowych, a jest podstawą prosperity biznesu. Przy okazji warto również stworzyć darmowy profil firmy na portalach społecznościowych, co zwiększy rozpoznawalność.

 

Obecność w sieci jest dla wielu klientów również potwierdzeniem faktycznego istnienia firmy. Warto podać na stronie internetowej takie informacje, jak nr KRS czy Regon, dzięki którym klient będzie mógł sprawdzić, że nasza firma to nie krzak, czyli podmiot, który ma na celu wyłudzić pieniądze.

 

2. Profesjonalny schemat systemu

Klient od początku patrzy na profesjonalizm wykonawcy. Czasy pana Mitka-złotej rączki i improwizowanych instalacji już dawno minęły, dlatego rysowanie instalacji na kolanie na pewno nie będzie uznane przez klienta za profesjonalizm. Przy projektowaniu instalacji warto wiec skorzystać z dedykowanych temu zadaniu programów komputerowych, jak np. EasySolar czy AuroraSolar.

 

3. Mierzysz, liczysz, pokazujesz

Czas to pieniądz dla obu stron, dlatego warto zmniejszyć czasochłonne etapy do minimum. Najpierw trzeba przeprowadzić rozmowę z klientem, później stworzyć wstępny schemat, jeszcze później jechać do klienta na konkretny pomiar, a następnie przedstawić mu analizę finansową instalacji. A gdyby wszystko zrobić za jednym razem? Wspomniane już programy do projektowania pozwalają w prosty i szybki sposób przygotować projekt oraz wyliczyć koszty. To pozwala na przeprowadzenie konkretnego pomiaru, analizy finansowej i projektu systemu podczas jednej wizyty u klienta!

 

4. Jeden pracownik załatwi wszystko

W dużych firmach zadania rozdzielane są pomiędzy wielu pracowników, dlatego kto inny robi pomiar, inny wyliczenia i projekt, jeszcze inny kontaktuje się z klientem, a na końcu monter wykonuje instalację. W takiej sytuacji przewagę mają firmy jednoosobowe, bo wszystkie wymienione czynności może bez problemu zrealizować jeden pracownik, korzystając z oprogramowania. Dla klienta taka sytuacja jest bardzo komfortowa, bo nie musi kilkakrotnie tłumaczyć wszystkiego innym osobom, a w przypadku konieczności wniesienia zmian, nie ma problemu z kontaktem z firmą, projektantem instalacji czy monterem.

 

Ważne, by pracownicy, niezależnie od ich liczby, byli w swojej dziedzinie profesjonalistami. W małych firmach łatwiejszy kontakt, niekoniecznie musi iść w parze z rzetelnością.

 

5. Dobra firma dobrze liczy

Przy systemach fotowoltaicznych należy zwrócić uwagę na moc instalacji, potrzebną do zasilania danego obiektu. Klienci w tym zakresie liczą przede wszystkim na projektanta, bo nie każdy posiada umiejętności wyliczenia zapotrzebowania energetycznego własnego domu. Często zdarza się, że powstałe instalacje są przewymiarowane, co rzuca cień na profesjonalizm firmy. Klient po sprawdzeniu takiej instalacji zapewne uzna wykonawcę za oszusta i na pewno nie poleci firmy kolejnym potencjalnym inwestorom. Nie można również łudzić klienta krótkim czasem zwrotu inwestycji. Przy zużyciu całości wyprodukowanej energii na potrzeby własne, okres zwrotu dla instalacji o mocy 3 KW może wynieść nieco ponad 8 lat (przy uzyskaniu dofinansowania w wys. 40 proc.).

 

Duża instalacja generować będzie więcej prądu i będzie wymagać dłuższego zwrotu instalacji, a choć nadwyżkę prądu można oddać do sieci, przy obecnych taryfach jest to nieopłacalne. Prąd oddajemy po cenie netto, która nie obejmuje opłat przesyłowych, natomiast kupujemy energię razem w tymi opłatami.

Szymon Kamczyk

Źródło: panele-fotowoltaiczne.pl

 

PLANERGIA ULOTKA-02

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl