Jak współdziałać, a nie walczyć
Przewiń do artykułu
Menu

 

Rywalizacja nie musi być walką na śmierć i życie. Rywalizacja na rynku produktów, wiedzy i usług może także polegać na współpracy.

 

 


Nowoczesną jej formą są klastry. W Polsce przebijające się z trudem, niemniej zyskujące na znaczeniu. Właśnie teraz kończy się w Polsce jeden z takich programów.


Projekt Clusters-Cord, realizowany w międzynarodowym konsorcjum w ramach Programu dla Europy Środkowej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego jednym z uczestników po stronie polskiej jest Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Bielsku-Białej, ma na celu promocję samej idei tzw. klasteringu, ale na tym się nie kończy.

 

W gromadzie siła

 

Chodzi w nim także o doskonalenie umiejętności zarządzania tymi nowymi narzędziami na mapie gospodarczej świata, jak również, co najbardziej istotne, współpracę pomiędzy klastrami z tych samych dziedzin tematycznych, ale różnych krajów, poprzez tworzenie meta-klastrów w ramach współpracy międzyregionalnej.


Istotnym czynnikiem ograniczającym rozwój klastrów, nie tylko zresztą w naszym kraju, jest niewystarczająca wiedza na temat ich roli w rozwoju gospodarki. Współpraca wewnątrz i między klastrami służyć ma nie tylko szybszemu rozwojowi samych klastrów, ale także poprawie konkurencyjności europejskiej gospodarki.
Najważniejszym celem projektu Clusters-Cord jest utworzenie trzech meta-klastrów, które działać będą w tych samych sektorach gospodarki, ale w różnych regionach Unii Europejskiej. Powstanie więc meta-klaster sektora ICT (Internet and Communication Technology) - sprzyjający współpracy sektorów technologii telekomunikacji i informatyki, meta-klaster energii i środowiska - zrzeszający podmioty działające w zakresie energoefektywności, odnawialnych źródeł energii i innowacyjności w energetyce, a także meta-klaster turystyczny - wspomagający wzrost konkurencyjności Europy Środkowej w tej dziedzinie.

 

Mega-klaster energooszczędności

 

W skład meta-klastra z sektora energii i środowiska wejdą:
- Clusterland, Umwelttechnik-Cluster (UC) z Austrii, łączący partnerów w dziedzinie efektywności energetycznej, celem zwiększenia zdolności konkurencyjnej oraz dystrybucji wiedzy na temat efektywnego wykorzystania energii;
- CREA Hydro & Energy z Czech, stawiający na rozwój innowacyjności produktów, promocję branży technologii hydraulicznych, analizę odnawialnych źródeł energii oraz prezentacje i realizacje poszczególnych projektów w Republice Czeskiej i na świecie;
- ECOPOLIS CLUSTER z Węgier, koncentrujący swoje działania na redukcji negatywnego wpływu przemysłu i rolnictwa na środowisko;
- ENERGOKLASTR z Czech, który ma na celu łączenie przedsiębiorstw, organizacji badawczych, uniwersytetów i administracji publicznej, w ramach współpracy dotyczącej ochrony środowiska i gospodarki regionu;
- Energy Cluster West Slovakia ze Słowacji, działający w obszarze osiągania efektu synergii w dziedzinie energii;
- Lombardy energy cluster z Włoch, mający na celu wzmocnienie i rozwój firm członkowskich, wzrost jakości produktów i zasobów ludzkich, poprawę międzynarodowej widoczności, wzrost kompetencji i zdolności do działania na rynkach międzynarodowych;
- SIDE-CLUSTER z Polski, który tworzy nowy regionalny produkt o nazwie Eco-Dom Drewniany, promuje innowacje w zakresie efektywności energetycznej budynków.


Powstanie trzech meta-klastrów umożliwi wymianę doświadczeń związanych z narzędziami promocji, tworzenie przez członków meta-klastrów wspólnych produktów i usług, oddziaływanie na politykę rozwoju regionalnego, w tym sektora turystycznego, ochrony środowiska, odnawialnych źródeł energii, transferów technologicznych, itd., a także szukanie nowych źródeł finansowania dla planowanych, wspólnych działań.

 

Ewa Grochowska

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl