Jak się okazuje inwestycje w odnawialne źródła energii przynoszą nie tylko korzyści dla gminnych kas. Nowe przedsięwzięcia wiążą się z powstaniem wielu dodatkowych miejsc pracy, o które ostatnimi czasy jest przecież bardzo trudno.
Chociaż inwestycje w zieloną energię to w zasadzie same korzyści, to jednak z jakiegoś powodu w zdobywaniu środków na ich realizację wciąż prym wiodą przedsiębiorcy prywatni. Dlaczego? Zdaniem Anny Żyły, głównego ekologa BOŚ, główny powód stanowią wysokie koszty takich inwestycji. Statystyki napawają jednak optymizmem – dzięki kuszącym dotacjom, w ciągu zaledwie sześciu miesięcy BOŚ udzielił aż 10 mln pożyczek na kolektory słoneczne. Samorządy gminne coraz częściej dostrzegają w OZE szanse na rozwój i dzielnie walczą o nowych inwestorów.
W obrębie tego tematu bardzo ważny jest dialog ze społecznością lokalną – przestrzeganie wszelkich procedur, zaangażowanie samorządów w ekologiczną edukację, a także przekazywanie raportów oddziaływania na środowisko. Przedsięwzięcie bowiem ma szanse na sukces tylko wtedy, gdy zdobędzie zaufanie i poparcie mieszkańców:
- Współpraca jest konieczna i to na etapie uzyskiwania wszelkich zgód lokalizacyjnych, a bank śledzi ten proces i weryfikuje, czy został przeprowadzony zgodnie z prawem, czyli czy zostały wydane właściwe decyzje, czy są zgodne z miejscowym planem zagospodarowania, jeśli ten został uchwalony, a jeśli nie został - to czy decyzje o warunkach zabudowy są właściwe - mówi Żyła.
Coraz częściej samorządy biorą sprawy w swoje ręce i np. montują kolektory słoneczne na dachach szkół:
- Można to zrobić w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli znaleźć inwestora, który pomoże wyłożyć pieniądze, a korzyści będą także dla samorządu, bo np. istotnie spadną koszty utrzymania danego budynku poprzez brak lub zmniejszenie opłat za prąd- podpowiada ekspertka BOŚ.
(KŁ)
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.