13 stycznia 2020 r. ruszył drugi nabór wniosków do programu „Mój prąd”. Poznajcie główne cele i stan programu po pierwszych 100 dniach jego trwania. Uważajcie na błędy w dokumentach, które składacie do NFOŚiGW. Z nowości – będą propozycje także dla lokatorów spółdzielni mieszkaniowych.
Program „Mój prąd” jest skierowany do osób prywatnych, które chcą zainwestować w panele fotowoltaiczne i czerpać z nich energię elektryczną przede wszystkim na własne potrzeby.
Dotacje do ogniw PV może dostać każdy, kto zamontuje na dachu swojego domu instalację o mocy od 2 do 10 kW i podpisze umowę na wprowadzenie produkowanej energii elektrycznej do sieci (instalacja on-grid). Dotacja wynosi maksymalnie 5 tys. zł, nie więcej jednak niż połowę kosztów kwalifikowanych inwestycji.
Do programu mogą zgłosić się osoby, które zainstalowały swój system paneli fotowoltaicznych po 23 lipca 2019 roku.
O szczegółach programu „Mój prąd” pisaliśmy obszernie w artykule 5 tys. dofinansowania do fotowoltaiki. Rusza program „Mój prąd”, czyli rządowa recepta na podwyżki cen energii
100 dni i Fundusz zalany wnioskami
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który prowadzi „Mój prąd”, został wprost zalany wnioskami osób pragnących skorzystać z programu. Dość powiedzieć, że do 6 grudnia 2019 r. (100 dni od startu programu) przyjął dokumenty od około 19 tysięcy potencjalnych beneficjentów.
Ostatnie tygodnie działania programu należą do rekordowych – są dni, że do NFOŚiGW wpływa nawet około tysiąca wniosków! Już wiele osób – około 3,5 tysiąca – wybrało najszybszą drogę złożenia dokumentacji, czyli przez internet.
Co może cieszyć - Fundusz pozytywnie rozpatrzył już 13,5 tys. wniosków, a pieniądze na konta otrzymało do tej pory 6,5 tys. rodzin.
Dotacja, instalacja, moc i drugi nabór
5,4 kW to średnia moc instalacji PV, na którą o dotację ubiegają się osoby prywatne. I choć maksymalnie wynosić może ona 5 tysięcy zł, to z wyliczeń Funduszu wynika, iż najczęściej wynosi ona obecnie 4,8 tysiąca zł.
Najwięcej wniosków złożono w województwie mazowieckim, na kolejnym miejscu jest podkarpackie. Najsłabiej zaś spływają wnioski z północnej i zachodniej Polski.
Jeśli tempo przyrostu liczby wniosków składanych do programu utrzyma się na dotychczasowym poziomie, albo wzrośnie, wówczas budżet „Mojego prądu” w wysokości 1 miliarda zł wyczerpie się za dwa lata i wesprze inwestycje w fotowoltaikę dla około 200 tysięcy właścicieli domów.
13 stycznia 2020 r. ruszył drugi nabór wniosków do programu „Mój prąd”. Dokumenty można składać także online, co jest bardzo korzystne, bo wniosek automatycznie przechodzi do systemu obsługującego program, dzięki czemu jest pewniej i szybciej.
Jak złożyć wniosek przez internet?
Od 21 października 2019 r. w programie „Mój prąd” wnioski można składać także drogą elektroniczną, czyli przez internet. Oprócz tego, rzecz jasna, istnieje również droga tradycyjna – dokumenty wysyłamy pocztą do NFOŚiGW lub składamy je tam osobiście.
Jak więc złożyć wniosek przez internet?
Wniosek składany przez internet musi być kompletny, inaczej system go nie przepuści. To ważne, bo urzędnicy Funduszu odrzucili do tej pory blisko 2 tys. wniosków, właśnie ze względu niedopełnienia wymogów formalnych.
Tych błędów się wystrzegaj
Nie wszystkie złożone do programu „Mój prąd” wnioski są przyjmowane. Te z błędami wracają do osób je składających celem poprawienia.
Jakie błędy najczęściej popełniają beneficjenci aplikujący o dotację do swoich systemów PV?
W połowie grudnia NFOŚiGW poinformował, że do wykorzystania jest jeszcze ponad 90 proc. z miliardowego budżetu programu. Co więcej, trwają już prace nad kontynuacją programu „Mój prąd” w formie preferencyjnych pożyczek dla spółdzielni mieszkaniowych.
„Mój prąd” na stronie Funduszu – pod tym linkiem https://nfosigw.gov.pl/moj-prad/
Ewa Grochowska
Źródła:
Grafika:
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.