Według danych Instytutu Energetyki Odnawialnej, pod koniec pierwszego kwartału 2014 roku moc zainstalowana w systemach fotowoltaicznych w Polsce wynosiła 6,6 MWp.
W kolejnych miesiącach nastąpił jednak duży wzrost na rynku, a jedynie w pierwszych miesiącach roku 2015 zainstalowano 9MWp, co w chwili obecnej łącznie daje niemal 40 MWp zainstalowanej mocy. Przekłada się to bezpośrednio na sprzedaż paneli fotowoltaicznych, których moc w 2014 roku przekroczyła 23 MWp, przy czym większość z nich przeznaczona jest do instalacji w systemach przyłączonych do sieci elektroenergetycznej, czyli instalacjach ON-GRID. Większość paneli sprzedanych w 2014 roku to panele typu polikrystalicznego, które stanowią rozsądny kompromis pomiędzy jakością, czyli sprawnością konwersji promieniowania słonecznego, i ceną. W 2014 roku odnotowano kolejny spadek cen paneli fotowoltaicznych. Nie jest to, jak powszechnie się uważa, związane z „zalewem” rynku przez wyroby chińskie. Udział paneli produkowanych w Azji stanowi nieco ponad 16 proc., jednak nałożenie przez Unię Europejską dużych ceł powoduje, że nie rozrasta się on bardziej. Około połowa zainstalowanych w Polsce paneli PV pochodzi z Niemiec. Warto też podkreślić, że kilka procent tego rynku jest w rękach polskich producentów, którzy nie tylko zaczynają zajmować coraz ważniejszą pozycję w Polsce, ale także eksportują polskie wyroby za granicę. Rozwija się ponadto rynek usług instalatorskich, coraz więcej firm przeprowadza szkolenia dla przyszłych instalatorów systemów fotowoltaicznych.
Tekst powstał jako wkład do szerszej debaty prosumenckiej na VIII Forum Energetyki Prosumenckiej www.forum.ieo.pl, które odbędzie się 12-13 maja 2015 r. w Warszawie, w gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Udział w Forum potwierdzili przedstawiciele min. następujących instytucji:
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
"ENERGPOMIAR" Sp. z o.o.
3S Solar Systems Solutions
AGRO-ENERGIA
Ambasada Republiki Federalnej Niemiec
ARCONET Sp. z o.o
Bauer Projekt Polska sp. z o.o. sp. k.
Biuro Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy
BOŚ
Caldoris
Collegium Civitas
Corab sp.zo.o.
CPC Germania GmbH & Co. KG
Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca
Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej
ECOMARK PPUH
Eco-therm Sp. z o.o.
Elektroenergetyka BALSAM
Energetyka Solarna Ensol Sp. z o.o.
EUROPART Sp. z o.o.
Europejskie Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych
Firma Konsultingowo-Inżynieryjna HOGAR
Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa
FUNDEKO Korbel, Krok-Baściuk Sp.J.
Funky business consulting sp. z o.o.
Gide Loyrette Nouel
Globema
Gothaer
Greenmax Capital Advisors Sp. z o.o.
Gryf
Hoval Sp. z o.o.
Jacek Grętkiewicz ECO-PRO
KGHM CUPRUM sp. z o.o. Centrum Badawczo-Rozwojowe
Klub Publicystów Ochrony Środowiska EKOS
Liberty Ekologia Sp. z o.o.
MEW Tuczki
Ministerstwo Gospodarki
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
OSBEO
P.P.H.U. Martech-Plus Marcin Mistarz Sp. J.
P.W.EKOINSTAL OZE Sp.z o.o.
Perfect Consulting Sp. z o.o. sp.komandytowa
Phoenix Contact Sp. z o.o.
Politechnika Koszalińska WNE
Polskie Stowarzyszenie Producentów Dźwigów
PORT PC
Prowinenergy sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Technologiczne "Polwind" spółka z o.o.
PU-H Termo-Efekt Marek Gadaj
RAWICOM sp. z o.o. Sp.k.
Solartime Sp. z o.o.
SR SOLAR SK, s.r.o.
Starostwo Powiatowe w Gostyninie
Stowarzyszenie Kujawska Inicjatywa Gospodarcza
Stowarzyszenie Prosumentów OZE
Sunwind Sp. z o.o.
Termall Sp. z o.o.Rozruch Moc Ekologia
Thermaflex Izolacji Sp. z o. o.
TOK FM
Uniwersytet Warszawski
Urząd Miasta i Gminy w Białej Rawskiej
Urząd Miasta i Gminy w Niepołomicach
Urząd Regulacji Energetyki
WFOŚiGW w Gdańsku
WFOŚiGW w Szczecinie
WFOŚiGW w Opolu
ZGW RP
Związek Gmin Dorzecza Wisłoki w Jaśle
Patronat:
Partner strategiczny:
Partner:
Partnerzy medialni
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.