Związek pracodawców o ustawie OZE
Przewiń do artykułu
Menu

Otrzymaliśmy właśnie stanowisko Związku Pracodawców Forum Energetyki Odnawialnej w sprawie trybu i kierunków pracy nad projektem ustawy o odnawialnych źródłach energii. Poniżej publikujemy treść tego pisma.

 

 

W dniu 17 września br. w  Ministerstwie Gospodarki zaprezentowany został „schemat” założeń zoptymalizowania mechanizmów  wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.


Zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki zaprezentowany materiał jest bazą do opracowania nowej wersji projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii.


Związek Pracodawców Forum Energii Odnawialnej (ZP FEO) uważa przedstawiony materiał za słabo uzasadniony (wybór aukcji jako instrumentu wsparcia OZE) i jeszcze wysoce niedopracowany, ale zdecydował się zająć stanowisko wobec kierunku w jakim, zgodnie z zapowiedzią, mają pójść prace legislacyjne oraz sformułował kluczowe propozycje, jak uniknąć ryzyka dalszego pogarszania sytuacji w całej branży.  


Zdaniem ZP FEO, obecna propozycja całkowicie  nowego „schematu” wsparcia OZE oddala możliwość szybkiego uzdrowienia rynku. Jednocześnie marnowany jest (w wielu przypadkach bezpowrotnie) kapitał społeczny i potencjał biznesowy budowy „zielonej”  gospodarki.


Brakuje jakiegokolwiek uzasadnienia wyboru dla Polski aukcji jako wiodącego systemu wsparcia i jego kształtu. Przy nieznanym statusie, celu i harmonogramie dalszych prac i niskim poziomie szczegółowości zaprezentowanego „schematu”, przedstawione wyniki dotychczasowych analiz wydają się nadmiernie optymistyczne i, niestety, są mało wiarygodne, jeśli chodzi o oczekiwane przez autorów rezultaty ekonomiczne i rynkowe.


Wadą proponowanego systemu wsparcia jest niemalże całkowite oderwanie systemu aukcji od rynku energii i równoległość (dualizm) w stosunku do obecnego systemu oraz zwiększenie wpływu decyzji stricte administracyjnych na rynek.


System aukcji, wprowadzony równolegle do systemu świadectw pochodzenia i oderwany od rynku energii elektrycznej, rodzi wiele pytań jeśli chodzi o  przyszłość energetyki odnawialnej, rozwój mikrogeneracji, trwałą poprawę konkurencyjności branży oraz obawy o łączne koszty  wsparcia.


Wprowadzenie proponowanego schematu wsparcia OZE znacząco pogorszy sytuację zdecydowanej większości podmiotów dotychczas funkcjonujących w systemie świadectw pochodzenia, w szczególności mniejszych firm i podważa rynkowe podstawy jego funkcjonowania i zaufanie do tego rynku.


Zamiast stabilizować rynek i zmniejszać niepewność i koszty, propozycje zwiększają ryzyko i uniemożliwiają racjonalne planowanie w przedsiębiorstwach i u nowych inwestorów.


Widoczne w „schemacie wsparcia” marginalizowanie energetyki prosumenckiej i brak chęci naprawy, przyjętego wcześniej (w tzw. „małym trójpaku”), jedynie pozornego wsparcia oraz niesprawiedliwych rozwiązań, nosi znamiona lekceważenia aspiracji obywateli oraz potrzeb regionów i gmin, a w szczególności tych grup odbiorców których bezpieczeństwo energetyczne i ekonomiczne w obecnych uwarunkowaniach jest najbardziej zagrożone (np. obszary wiejskie).


 Z niepokojem dostrzec można rozmijanie się kierunków prac nad ustawą o OZE z oczekiwaniami obywateli i potrzebami lokalnych społeczności.
Bazą do dalszych pilnych prac legislacyjnych powinien być uzgodniony projekt ustawy OZE z października 2012 roku, z niewielkimi jedynie korektami jeśli chodzi o możliwość bardziej elastycznej zmiany wysokości współczynników korekcyjnych i silniejszego związania ceny sprzedaży energii z OZE z giełdowym rynkiem energii oraz wyeliminowania wsparcia dla zamortyzowanych dużych elektrowni wodnych.


Prace  powinny zakończyć się uchwaleniem ustawy do końca 2013 roku i koncentrować się na otwarciu rynku w segmentach dotychczas wykluczonych z gry rynkowej, czyli mikroinstalacjach OZE i odpowiednio dostosowanym systemie stałych taryf dla prosumentów.


System aukcyjny może być tylko uzupełniającym instrumentem wsparcia dla tych rodzajów wielkoskalowych OZE, które niewłaściwie funkcjonują w systemie świadectw pochodzenia lub nie mają możliwości skorzystania z tego systemu. Są to: technologia współspalnia biomasy z węglem i morska energetyka wiatrowa.     


Zaczynanie prac od systemu aukcyjnego powoduje dalsze opóźnienia. Z każdym dniem opóźnienia uchwalenia  ustawy rośnie ryzyko kary finansowej dla Polski za brak wdrożenia dyrektywy o promocji OZE i przekłada się to na  coraz większe ryzyko nie uzyskania na czas (lub w ogóle) środków UE na wsparcie OZE w perspektywie finansowej 2014-2020.


ZP FEO zgadza się z wyrażoną w komunikacie  po przyjęciu „małego trójpaku” opinią Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, że m.in. ten obszar polityki energetycznej wymaga ładu instytucjonalnego i jasnych regulacji w ustawie o OZE jako kluczowego elementu dużego trójpaku.

 

Pełna treść stanowiska.

 

Czytaj także: Ustawa OZE następna odsłona

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl