W pierwszym artykule z tej serii pisaliśmy o znakach ostrzegawczych, na które powinniśmy uważać, wybierając wykonawcę naszej instalacji fotowoltaicznej. Przedstawiliśmy też 10 zasad dobrego wyboru, które umożliwią nam nawiązanie współpracy z rzetelną firmą wykonawczą i wybór systemu o dobrych parametrach technicznych i optymalnym stosunku jakości do ceny w części drugiej. Dziś wyjaśnimy, dlaczego wybór wykonawcy jest tak istotny, czyli jakie mogą być konsekwencje złego wyboru.
Błędnie zaprojektowana lub źle wykonana instalacja to bardzo częsta przyczyna niskiej sprawności systemu oraz niezadowolenia inwestora. Konsekwencje wynikające ze współpracy z nierzetelnym wykonawcą mogą objąć kilka obszarów – kwestie techniczne, finansowe, a nawet kwestie związane z bezpieczeństwem. Co więc może czekać osoby, które źle wybrały?
1. Niższy uzysk energetyczny z instalacji, a więc niższe korzyści finansowe, dłuższy okres zwrotu i obniżona opłacalność inwestycji,
2. Straty finansowe ze względu na dużą dysproporcję pomiędzy szacunkami na etapie planowania inwestycji a efektem rzeczywistym,
3. Obniżona trwałość instalacji – zamiast 20 lat bezawaryjnej pracy problemy mogą zacząć się już po kilku latach,
4. Konieczność częstych i kosztownych napraw instalacji, często bez sprawnej obsługi serwisowej,
5. Potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa (np. przetarcia kabli mogące powodować zwarcia i – w rezultacie – pożary).
Najczęstsze błędy
5 zasad bezpiecznego inwestora:
Działaj według zasady: sprawdź – porównaj – wybierz – wymagaj!
Przeczytaj także: Czy instalację fotowoltaiczną trzeba konserwować i czyścić?
Zapraszamy do odwiedzenia naszej aplikacji - interaktywnego poradnika, z którego dowiesz się więcej nie tylko o fotowoltaice, ale też o pompach ciepła, czyli świetnie współgrającym z instalacją PV urządzeniu OZE. W aplikacji zawarliśmy przydatne informacje skierowane do inwestorów, w tym między innymi:
Grafika:
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.